onsdag 4 februari 2015

Tisdagens lektion

Vi gick igenom ett par tal från 4.1 och ett utav dem var detta: 
4028, att räkna ut salthalten i den nya blandningen. 
För att få endast en uträkning skulle vi kunnat ta salthalten i decimalform x mängden saltlösning (som vi gjorde en i taget) för första bägaren, + salthalten x mängden i bägare två. Sedan dividerat allt med den nya volymen. Är ni med? 
(0,052•250+0,027•450)/700. Ser ni att det egentligen är det vi gjorde på tavlan fast i två steg? 

Ett annat tal var:
Här handlade det om att välja vad som var del utav vad. Vi fick endast ett förhållande givet, att 6,2%o var 29200 och det var alltså de kvinnor som överskred männen i antal. Alltså var det 6,2%o av männen. Utgå ifrån det och följ tänket. 

Slutligen tog jag en förändringsfaktoruppgift från ingenstans, att ett värde först ökade med 40%, sedan minskade med 40% för att slutligen öka med 30%. Frågan var hur stor den totala förändringen blev. 

Och precis som förväntat så ville ni ha ett värde att utgå ifrån, så det valdes 100 eller 1000 eller 10000 som starttal för att sedan multipliceras med de rätta faktorerna - för de kan ni! 
Men ni behöver lära er att ni kan lita på er egen förmåga och enbart använda faktorerna, för 1,4•0,6•1,3=1,092 och där har ni svaret! Allt finns med OCH 9,2% ytterligare, alltså +9,2%! 
Är det inte fiffigt så säg!?! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar