måndag 2 februari 2015

2/2 MÅNDAG

Hej på er!
Idag var det min tur att ta vab i familjen och jag blir hemma med Lilleman som har ont i örat.
Ni hade i läxa till idag att räkna klart 4.1, som till stor del var en repetition från åk 8.
Möjligen hade ni kanske glömt skillnad mellan procent och procentenheter, och hur lite promille egentligen är.

Procent är delen av. T.ex 20% av 80 krusbär är 16 krusbär. (80/5=16, alt 10%=8 st, 8x2=16)
Procentenhet är själva sorten, likväl som att man räknar bananer. T.ex så fick Simon 25% av rösterna och Stina 30%. Stina fick då 5%-enheter mer än Simon. Medan hon fick 20% fler röster - ok? :) Och med bananer: Simon köpte 25 bananer och Stina 30. Stina köpte 5 bananer fler än Simon.

Promille är "per tusen" på samma sätt som procent är "per hundra". Alltså 1%o = 0,001 i decimalform och 1/1000 i bråk. Jag tror att ni hänger med, bara ni tar det piano. Lugnt alltså.

IDAG är det så dags för förändringsfaktorer.
Man kan nämligen räkna ut det nya värdet vid en höjning eller sänkning direkt, istället för att FÖRST räkna ut ökningen och sedan addera ursprungsvärdet, alternativt subtrahera från ursprunget.

Ett pris ökar från 50 kr med 20%. Förut: 0,2x50= 10 kr. 50 kr+10 kr = 60 kr. Se nu 50 kr som allt = 100%=1,0. Då blir ju 50 + 10 samma sak som 100% + 20% av 100% = 120% av 100%.
I decimalform således: 1,0 + 0,2 = 1,2 av ursprunget.
ALLTSÅ kan vi räkna ut en 20%-ig ökning genom att multiplicera med 1,2!!
Kolla: 50 kr x 1,2 = 60 kr. BRA VA??? :)

Men inte kan det väl funka åt andra hållet väl? JO!
Om ett pris sjunker med 25% så tog vi ju innan 0,25 x priset och sedan subtraherade vi svaret från ursprunget. Alltså tog vi 100% - 25% = 75% av ursprungspriset kvar, eller hur? Så vad händer om vi bara räknar ut det som blir kvar efter sänkningen, dvs vi vet att något ska minska med 25%, då räknar vi ut resten, vad som blir kvar, alltså 75% av  priset.
40 kr ska minska med 25%, då räknar vi 0,75 x 40 = 30 kr. KLART! Nya priset blev 30 kr efter en 25%-ig sänkning.

Idag vill jag att ni räknar på 4.2, och att ni gör klart så mycket som möjligt hemma till i morgon, så går vi igenom eventuella svårigheter i morgon när jag kommer.
Om det var något klurigt, något som ni vill gå igenom, och ni inte har en mattelärare som vikarie, så vet ju både ni och jag att det finns gott om folk som kan förklara och ta uppgiften på tavlan inför/med klassen. Ok?

Ha det gott, och lycka till!
Sikta högt!
/ Frida

3 kommentarer:

  1. Siktar man högt träffar man ingen hare. <33

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Förvisso sant Ludvig, men om du antar att du inte är en gevärskula eller en del i en hagelstorm så kanske min uppmaning ter sig lite mer användbar? :D
    Gick det bra för er idag?

    SvaraRadera